Sjöfartsföreningen - Logga

Medlemsinformation Hösten 2022

Hej Sjöfartsvänner!

Vi hoppas att alla mår bra och haft en fin skön sommar. Sommaren har varit väldig varm så här långt men styrelsen har ändå börjat planera inför hösten och starta upp våra månadsaktiviteter igen.

I slutet av augusti närmare bestämt lördag den 27 kommer vi äntligen att genomföra vår jubileumsmiddag som skulle hållits hösten 2020 vid 80-årsjubileet. Av kända skäl så blev det inte av 2021 heller men nu kan inget stoppa oss.

Styrelsen önskar alla medlemmar en trevlig höst och hoppas att vi ses på våra olika aktiviteter.

HÖSTENS TRÄFFAR:

Lördagen 27 augusti kl. 17.30 Jubileumsmiddag

Inleds i föreningens lokal kl. 17.30 för en välkomstdrink.
Därefter förflyttar vi oss till jubileumsmiddagen som börjar kl. 18.30 på Badholmen.
Se program i utskickad inbjudan. OBS! Anmälan senast 18 augusti.

Torsdagen 29 september kl. 18.00

Guidning på Sjöfartsmuseet i Kulturhuset som klassas som tredje bästa i Sverige.
Därefter förflyttar vi oss till föreningens lokal för mat och kaffe.

Torsdagen 27 oktober kl. 19.00

Tomas Green tar oss med på en virtuell stadsvandring genom Oskarshamn. Med bilder och berättelser tar Tomas med oss på en tur i kvarteren i Oskarshamn.

Efter föreläsningen serveras det Biff bourgogne, potatis, grönsallad samt kaffe med hallon/blåbärspaj med vaniljsås.
PS! Glöm inte anmälan till träffarna måste ske minst fyra dagar i förväg till eller ringa . Meddela om du inte vill äta när du anmäler dig till träffen.

Fredagen 18 november kl. 19.00 Julbord

Julbord, medlemmar med respektive inbjuds att äta hemlagat julbord till självkostnadspris.
Ta med en julklapp per person, värde ca 75 kr. Under kvällen kommer vi också att ha ett lotteri.
Anmälan senast 11 nov.

Torsdagen 26 januari 2023 kl. 19.00

Preliminärt kan det bli föredrag om Marinen alternativt Hemvärnet.
Historik, utveckling och aktuella händelser.

SKEPPSORDER: OBS!

Anmälan till träffarna måste ske minst fyra dagar i förväg till eller ringa .
Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Torsdagsträffarna

På torsdagsträffarna serveras mat och dryck till självkostnadspris. Om du inte vill delta i måltiden är du givetvis ändå hjärtligt välkommen att lyssna på föredragen och umgås med andra medlemmar. En mindre avgift kan tas ut om föreningen har kostnader för föredragshållaren. Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Har du några idéer om intressanta ämnen/föredrag/föredragshållare tar vi tacksamt emot förslag till kommande torsdagsträffar.

Besöksantalet på månadsträffarna har tyvärr minskat. Det läggs ner mycket arbete för att hålla träffarna och vi behöver få fler besökare för att kunna fortsätta med verksamheten.

Hemsidan och sociala medier

Hemsidan uppdateras med jämna mellanrum, är läsbar även från läsplatta och mobiltelefoner . Vill ni ha inloggning till medlemssidorna tar ni kontakt med Urban på mail .

Flyttat, ny E-postadress eller telefonnummer?

Det kommer många medlemsutskick i retur både brev och mejl. Har du glömt meddela ny adress, e-postadress eller telefonnummer till föreningen. Skicka ett mejl till eller brev(vykort) till Oskarshamns Sjöfartsförening, Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn.

Forskning

Digitalisering av föreningens arkiv såsom foto, dokument och fartygsritningar m.m. pågår. Vi är ett tiotal medlemmar som jobbar med detta på tisdagsförmiddagarna i magasinet. Dessutom forskar vi på fartyg, personer, varv och mönstringar, alla uppgifter matas in i vår databas. Vi planerar även att starta ett projekt om kvinnor till sjöss.

Har du någon släkting eller bekant som varit sjöman är vi tacksamma om vi får tillgång till dessa uppgifter i vår databas.

Vill du hjälpa till och stödja föreningen med några timmars ideellt arbete så tveka inte att anmäla ditt intresse till någon i styrelsen eller via mejl till .

Vissa arbetsuppgifter går att göra hemifrån om man så önskar.

Båt- och Maskinmuseum

Båtarna i museet behöver omvårdnad och vi har även fått några tillskott som behöver slipas och fernissas. Hör av dig till om du kan hjälpa till med båtarna.

Välkomna till höstens verksamhet.

Oskarshamns Sjöfartsförening

Senast granskad 2022-08-14