Sjöfartsföreningen - Logga

Medlemsinformation Våren 2021

Hej Sjöfartsvänner!

Tillsammans lever vi nu i en värld, som är så annorlunda. Alla påverkas vi av Corona pandemin, som personer men också i vår ideella verksamhet.

Vi har fått en pandemilag som trädde i kraft den 10 januari och gäller till sista september. Nästan varje dag ändras förutsättningarna från Folkhälsomyndigheten och regering om vi kan eller får träffas. Nu kommer vaccinet och ger hopp men redan nu ser vi att planerna förändras och vaccineringen försenas. Vi får idag träffas högst 8 personer och då personer inom samma familj eller de som du annars träffar.

Vad händer i Sjöfartsföreningen?

Vi har i stort sett inga inkomster då vi inte kan hyra ut vår föreningslokal pga pandemin. Vi har fasta kostnader som måste betalas såsom el, vatten, avlopp, försäkringar och larm och frågan är hur länge vi kan hålla ”skutan” flytande. Vi har många andra viktiga frågor att brottas med såsom när vi kan träffas och hålla årsmötet? Även om allt ser mörkt ut just nu behöver vi se framåt och ta fram ett program för våra föreningsträffar. Ibland kan något viktigt hända och vi vill snabbt informera våra medlemmar men det är svårt då vi inte har mejladresser till alla. Om ni meddelar era mejladresser så ska vi bli bättre på att informera er om vad som är på gång i föreningen.

Vi planerar för att hålla öppet i Båt- och maskinmuseum mellan 28/6-29/8 och behöver er hjälp att bemanna museet under helgerna. Arbetet består av att öppna/stänga museet och hantera betalning från besökarna. Tycker du om att prata med människor är detta ett perfekt arbete för dig. Är du intresserad eller vill veta mer om vad arbetet innebär kontakta då Urban Lindström eller mejla till

Styrelsemöten

Styrelsemöten kan vi hålla som telefonmöte. Dessutom finns flera digitala verktyg som Teams och Zoom att boka.

Årsmöte

Årsmöte får flyttas till sen vår eller sommar. Kan även bli fysiskt/digitalt, där behöver vi ha er e-postadress för att sända möteslänk till er.

Föreningsträffar

Program för föreningsträffar kommer att tas fram med start från maj månad. Inför varje föreningsträff får vi rätta oss efter Folkhälsomyndighetens och regeringens råd och ta ställning till om vi kan genomföra aktiviteten. Idag är det nästan hälften av våra medlemmar som får sin medlemsinformation med brev. För att vi snabbt ska kunna få ut information om träffar, utställningar och erbjudanden vill vi väldigt gärna att ni meddelar er mejladress. Det går även bra att få informationen via SMS men då måste ni lämna ert mobilnummer.

Medlemsavgift

Inget år har det varit så viktigt att ni fortsätter att vara medlemmar och betala in medlemsavgiften till föreningen. Ert stöd till föreningen har en avgörande betydelse för föreningens ekonomiska framtida arbete med att vårda och bevara vårt maritima kulturarv till eftervärlden.

FORTSÄTT HÅLL I och HÅLL UT!

Oskarshamns Sjöfartsförening fyllde 80 år förra året.

Oskarshamns Sjöfartsförening fyllde 80 år förra året men som så mycket annat fick vi ställa in våra planerade festligheter. Om Folkhälsomyndigheten ändrar sina råd om folksamlingar hoppas vi att kunna hålla jubileumsmiddagen under sommaren. Profilprodukterna som togs fram till julbileet (mugg, whiskeyglas, termos) kommer fortsätta att säljas under året. Vill ni beställa några av dessa varor mejlar ni till eller kontaktar Lilli-Anne på 0709-235 116.

Preliminärt program för årets aktiviteter:

• Estonia - Stefan Thorsell föreläser. Han har skrivit en bok om Estonia.
  • Film från bärgningen av jagaren J21 Södermanlands våldsamma grundstötning i Stockholms norra skärgård 1968. -Daniel Svensson och Bengt-Olof Lindgren
  • Båtresa till Furön
  • Jubileumsmiddag - Separat inbjudan med program kommer att skickas ut.
  • Visa filmen vildmarkshav ”Northern Light i Södra Oceanen” av Debora Shapiro och Rolf Bjelke.
  • Föreläsning om modern sjöfart
  • Julbord

Princess Svanevit och insamling till renovering

12mR Princess Svanevit, världens längsta 12:a, byggdes till KSSS:s 100-årsjubileum 1930 för att sätta Sverige på världskartan, både som seglingsnation och som hantverksnation. Därför har tidens främsta konstnärer stått för den inredning som gör Princess Svanevit till ett flytande konstmuseum. Intarsian som pryder luckor och dörrar restaureras nu för att i februari och mars 2022 ställas ut på Liljevalchs konsthall på Djurgården i Stockholm. Både båten och intarsian renoveras i Sverige eftersom det är oerhört viktigt att kunskapen och hantverket finns och lever vidare i vårt land.

Princess Svanevit är Familjen Burre Hellmans stiftelses i särklass största satsning. Vi tror att hon med sin spännande historia och osannolika inredning har en unik möjlighet att bidra till att fler upptäcker de klassiska båtarna och deras skönhet. Hon ägs av en ideell förening med syftet att göra henne tillgänglig så att så många som praktiskt genomförbart ska kunna komma ombord och även få segla. Hon är galjonsfiguren i Båthistoriska Riksförbundets arbete för att få till ett skydd för Sveriges rörliga kulturarv och att man, liksom för en sommarstuga, ska kunna göra rot-avdrag när man renoverar sin båt. Från Tyskland och England har kommit förslag att de svenska konstruktörer och varv som byggde dessa båtar bör tas upp på Unescos världsarvslista - genom Princess Svanevit vill vi sprida budskapet att också Sverige bör arbeta för detta. De som ”adopterar”, d v s står för restaureringen, av Princess Svanevits dörrar och luckor får sitt namn på en skylt ombord. Den kommer också att synas på Princess Svanevits hemsida och under utställningen på Liljevalchs. Att låta dörren med en kogg som motiv prydas av ”Oskarshamnskoggen” vore ett gyllne tillfälle att berätta att den mest välbevarade koggen i Sverige finns i Oskarshamn, redan är bärgad och bara väntar på att få ett eget museum! För att få namnet Oskarshamn på koggendörren behöver vi samla in 125 000 kr. Se hemsida

Foto dörr Foto dörr

Torsdagsträffarna

På torsdagsträffarna serveras mat och dryck till självkostnadspris. Om du inte vill delta i måltiden är du givetvis ändå hjärtligt välkommen att lyssna på föredragen och umgås med andra medlemmar. En mindre avgift kan tas ut om föreningen har kostnader för föredragshållaren. Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat. Har du några idéer om intressanta ämnen/föredrag/föredragshållare tar vi tacksamt emot förslag till kommande torsdagsträffar.

Besöksantalet på månadsträffarna har tyvärr minskat. Det läggs ner mycket arbete för att hålla träffarna och vi behöver få fler besökare för att kunna fortsätta med verksamheten.

Hemsidan och sociala medier

Hemsidan är läsbar även från läsplatta och mobiltelefoner Vill ni ha inloggning till medlemssidorna tar ni kontakt med Urban på mail .

Flyttat, ny E-postadress eller telefonnummer?

Det kommer många medlemsutskick i retur både brev och mejl. Har du glömt meddela ny adress, e-postadress eller telefonnummer till föreningen. Skicka ett mejl till eller brev(vykort) till Oskarshamns Sjöfartsförening, Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn.

Forskning

Digitalisering av föreningens arkiv såsom foto, dokument och fartygsritningar m.m. pågår. Vi är ett tiotal medlemmar som jobbar med detta på tisdagsförmiddagarna i magasinet. Dessutom forskar vi på fartyg, personer, varv och mönstringar, alla uppgifter matas in vår databas. Vi planerar även att starta ett projekt om kvinnor till sjöss.

Har du någon släkting eller bekant som varit sjöman är vi tacksamma om vi får tillgång till dessa uppgifter i vår databas. Vi har även ett stort bildarkiv som ska digitaliseras, till detta behöver vi mer frivillig arbetskraft.

Vill du hjälpa till och stödja föreningen med några timmars ideellt arbete så tveka inte att anmäla ditt intresse till någon i styrelsen eller via mejl till .

Vissa arbetsuppgifter går att göra hemifrån om man så önskar.

Båt- och Maskinmuseum

Båtarna i museet behöver omvårdnad och vi har även fått några tillskott som behöver slipas och fernissas. Vi behöver faddrar som sköterom och vårdar våra båtar. Hör av dig till om du kan hjälpa till med båtarna.

Senast granskad 2021-01-10