Våren 2019

Medlemsinformation Våren 2019

Styrelsen för Oskarshamns Sjöfartsförening önskar alla medlemmar en trevlig höst och inbjuder till nya aktiviteter och träffar i vår klubblokal Norra Strandgatan 12.

Vårens träffar

Torsdag 31 januari kl. 19.00
Tomas Gren visar en film där han intervjuar Örlogskapten Lars Kulle om svenska pansarskepp. Pansarskeppen var flottans dåvarande stoltheter som under andra världskriget utgjorde ryggraden i den svenska flottan.

Torsdag 28 februari kl. 19.00
Anders Jonsson, Smålandshamnars VD, berättar om verksamheten idag och hur framtiden ser ut för hamnarna (Oskarshamn och Västervik).

Torsdag 28 mars kl. 19.00
Årsmöte i föreningen. Efter mötesförhandlingarna berättar Jonas Pettersson om verksamheten på Oskarshamns Varv idag och i framtiden.

Torsdag 25 april kl. 19.00
Göran och Gudrun Einefors seglade jorden runt åren 2012-2015 med segelbåten Anniara. Här visar de bilder och berättar om de platser de varit på och människor de mött under en av resans absoluta höjdpunkter – den långa etappen från Panama över Stilla Havet. Det kostar 25kr/person att lyssna på föredraget.

Torsdagen 30 maj kl.17.00
Utflykt till Furön med M/S Solkust. Anders Österman, en av författarna till boken Furön guidar oss runt och berättar om den natursköna ön. Kostnad 130:-/person, då ingår resa, guidning och korvgrillning. Begränsat antal deltagare.

Fredag 30 augusti kl.19.00
Kräftskiva i båthallen till självkostnadspris. Först äter vi lite småvarmt som pajer, grillat, omelett och därefter svenska kräftor och räkor. OBS anmälan senast 20 augusti, minsta antal deltagare 25 pers.

SKEPPSORDER:OBS!
Anmälan till träffarna måste ske minst tre dagar i förväg till info(at)sjofartsforeningen.se eller ringa 073-376 40 43
Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

VÄLKOMNA

Torsdagsträffarna
På torsdagsträffarna serveras mat och dryck till självkostnadspris. Om du inte vill delta i måltiden är du givetvis ändå hjärtligt välkommen att lyssna på föredragen och umgås med andra medlemmar. En mindre avgift kan tas ut om föreningen har kostnader för föredragshållaren. Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat. Har du några idéer om intressanta ämnen/föredrag/föredragshållare tar vi tacksamt emot förslag till kommande torsdagsträffar.

Besöksantalet på månadsträffarna har tyvärr minskat. Det läggs ner mycket arbete för att hålla träffarna och vi behöver få fler besökare för att kunna fortsätta med verksamheten.

Hemsidan och sociala medier
Hemsidan är läsbar även från läsplatta och mobiltelefoner www.sjofartsforeningen.se. Vill ni ha inloggning till medlemssidorna tar ni kontakt med Urban på mail skattmastare(at)sjofartsforeningen.se.

Flyttat, ny E-postadress eller telefonnummer?
Det kommer många medlemsutskick i retur både brev och mejl. Har du glömt meddela ny adress, e-postadress eller telefonnummer till föreningen. Skicka ett mejl till skattmastare(at)sjofartsforeningen.se eller brev(vykort) till Oskarshamns Sjöfartsförening, Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn.

Forskning
Ett tiotal medlemmar jobbar på tisdagsförmiddagarna i magasinet med att sortera ritningar, registrera fartyg, personer och föremål med anknytning till Oskarshamn. Du är också välkommen att hjälpa till, vi har t.ex. 30 till 50 tusen ritningar som skall scannas, hundratals fartyg och personer att forska på, inmatning av uppgifter i vår databas samt att vi planerar starta ett projekt om kvinnor till sjöss.

Har du någon släkting eller bekant som varit sjöman är vi tacksamma om vi får tillgång till dessa uppgifter i vår databas. Vi har även ett stort bildarkiv som ska digitaliseras, till detta behöver vi mer frivillig arbetskraft.

Vill du hjälpa till och stödja föreningen med några timmars ideellt arbete så tveka inte att anmäla ditt intresse till någon i styrelsen eller via mejl till info(at)sjofartsforeningen.se

Båt- och Maskinmuseum
Båtarna i museet behöver omvårdnad och vi har även fått några tillskott som behöver slipas och fernissas. Hör av dig till info(at)sjofartsforeningen.se om du kan hjälpa till med båtarna under våren.